περί κυριακής φιλολογία...

έχουν φαγωθεί όλοι για το πόσο σιχαίνονται τις κυριακές.
έχουν διάφορα σεβαστά επιχειρήματα, δε λέω...
γιατί όμως να σιχαθώ τις κυριακές?
είναι η πιο βαθιά ελεύθερη μέρα της εβδομάδας.
κατοχυρωμένο δικαίωμα στην ξάπλα, στην απομόνωση, στο άραγμα.
αν εξαφανιστείς οποιαδήποτε άλλη μέρα από το σύμπαν, θα πρέπει να δικαιολογηθείς.
όχι όμως την κυριακή,το τελευταίο καταφύγιο του σύγχρονου ψυχάκια.

πριν από καμιά δεκαριά χρόνια θυμάμαι ότι οι κυριακές στην ελλάδα ήταν σαφώς πιο της κοινωνικοποίησης. ο κόσμος γυρνοβολούσε περισσότερο και τα μαγαζιά φαγητοποτού έσφιζαν από κίνηση.ήταν λίγο πιο 'κυριακή,γιορτή και σχόλη'...και δε βάζω μέσα εκκλησίες και τέτοιες συναθροίσεις, για παρέες και βολταρίσματα μιλάω.

τότε θυμάμαι είχα πάει σε μια φίλη στην περούτζια και ο ιταλοκοσμάκης τιμούσε την κυριακή του έξω με τα καλά του και πολύ σουλάτσο (και τζελάτο).
α, λέω,να ,όπως ελλάντα. ίσως όπως ελλάντα παλιότερα ακόμα...
γιατί στην αγγλία όπου έμενα εκείνη την περίοδο όλα έκλειναν τις κυριακές,ό λ α όμως.
τότε μου φαινόταν απίστευτο να κλείνει ακόμα και η βιομηχανία του ελεύθερου χρόνου τέτοια μέρα.

δέκα χρόνια μετά, στην αθήνα έχει έρθει η ευρωπαική αντίληψη για την κυριακή.
μια θεία μου που κάποτε έμενε κέντρο αθήνας ήρθε για σ-κ τις προάλλες και της έκανε μεγάλη εντύπωση η διαφορά.
το ότι ανθρωποκίνηση υπάρχει πλέον μόνο στις τουριστικές ζώνες.
το ότι οι οδηγοί της πόλης αναφέρουν πλέον ποια εστιατόρια είναι ανοιχτά αυτή τη μέρα-και δεν είναι και τόσα πολλά τελικά.
άραγε στη θεσσαλονίκη γίνεται ακόμα το μεσημβρινό πανηγύρι στην παραλία?

έχουν πράγματι αλλάξει πολλά πράγματα και στην τσέπη μας και στην όλη αντίληψη του χρόνου-και δη του ελεύθερου.

δεν ξέρω καν αν τα γράφω όλα αυτά με νοσταγία ή με την αδιαφορία του παρατηρητή...
μάλλον έχω και εγώ πια τόση κούραση από όλο το βούισμα της εβδομάδας που την κυριακή μου τη θέλω άδεια, σπιτική και με κλειστά τηλέφωνα.

σε λίγο μεσημεριάζει και ήδη έχω αγχωθεί ότι έχει φύγει η μισή Ελεύθερη Μέρα μου.
πω,πω, πρόβλημα...

4 comments:

ELvA said...

Mε 1 σμπαρο...2 τρυγονια!
1. Με ´γεια το καινουργιο look &
2. Πραγματι αυτα που λες για τις Κυριακες και τον ελευθερο χρονο ισχυουν και εδω σε εμας. Νομιζω οτι σε συγκριση με τις Αγγλοσαξ./ Σκανδιναβικες χωρες, οι
Μεσογειακες, οπως η Ελλαδα και η Ιταλια,εχουν περισσοτερο ζωντανια και κινηση τις Κυριακες! Δεν καταλαβαινω γιατι πρεπει
να παρουμε μονο τις κακες συνηθειες απο τετοιες χωρες
που συνηθως υπαρχει μια ερημια και μια μιζερια τις Κυριακες!Χαθηκε να παρουμε οποιες καλες εχουν;Και εγω ειμαι της ιδιας αντιληψης οπως εσυ...Να χαρουμε την ελευθερια του Σ/κου οσο πιο πολυ μπορουμε!

fieryfairy said...

Μη συγκρίνεις με Reading πάντως - στο Μπράιτον όταν είχε καλό καιρό η παραλία ήταν γεμάτη. Θα μου πεις είναι και τουριστικό μέρος...

Πάντως κι εγώ τώρα (μεγάλωσα?) προτιμώ τις κυριακές να τις περνάω σπίτι, χαλαρά, DVD, TV κτλ.

Μαρία said...

Η Κυριακή είναι ωραία μέχρι να κορυφωθεί, μέχρι το μεσημεράκι δηλαδή. Μετά την διατρέχει ένα αίσθημα μελαγχολίας για την επερχόμενη Δευτέρα. Από τα μαθητικά χρόνια το έχω αυτό το αίσθημα και δεν έχω απαλλαγεί. Να σου πω την αλήθεια, λατρεύω τις Παρασκευές. Παρασκευή μεσημέρι, έχεις σχολάσει, οδηγείς για το σπιτάκι σου, κανονίζεις καφέ ή ταινία και μπροστά σου, σαν αιωνιότητα σε δύο μέρες, απλώνεται το γουίκεντ.

koubiki said...

@elva
thx!δεν το έχω συνηθίσει ακόμα,αν δείτε και άλλους πειραματισμούς δείξτε κατανόηση :)
ε,είπαμε να γίνουμε μοδέρνοι και ευρωπαίοι τρομάρα μας...πλάκα-πλάκα όμως,πρέπει να έχει αλλάξει και πολύ η πίεση από τη δουλεια και τις 'υποχρεώσεις' για να έχουμε μουρλαθεί όλοι εδώ και να ξεχνάμε τα μεσογειακά μας ήθη,ξέρω και γω...

@fieryfairy
ok,to Reading ήταν νέκρα και τις υπόλοιπες μέρες,στάνταρ δεν περίμενε την κυριακή :)
αλλά θυμάμαι και κάτι λονδίνα,κάτι βαρκελώνες(τότε κατάλαβα πόσο βορειοευρωπαικά 'δουλεύει' η καταλούνια),να νεκρώνουν όλα τις κυριακές-εκτός από το χύμα κόσμο των πάρκων που έχει συνήθως τα δικά του ωράρια ενιγουέι...

και εγώ πλέον αποξένωση,ηρεμία και οικιακές χαρές όλων των ειδών...(για απρίλη-μάη πάντως,δεν εγγυώμαι και πολλά :))

@maria
να σου πω την αλήθεια,σε νιώθω και ταυτίζομαι πλήρως. είναι όπως το είπες,αυτή η υπόσχεση της παρασκευής...αλλά η απόλυτη γαλήνη της κυριακής,το 'δικαιωματικό' δεν-υπάρχω-για-κανέναν, δεν το έχω χωρέσει ποτέ σε άλλη μέρα(-δυστυχώς?)
ίσως να παίζουν ρόλο και τα τόσα χρόνια πηγαινέλα σ-κ,τις κυριακές τις έχανα πάντα στην επιστροφή στο μέρος που έμενα για δουλειά.και στην ανάλογη ψυχολογία.ενώ τώρα ειναι δική μου μέρα,όλη,χε χε...
(m y p r e c i o u s!!! :)))